SEO: Hoe krijg je meer bezoekers

Op het internet hebben bijna alle webmasters zichzelf waarschijnlijk wel eens de vraag gesteld hoe je meer bezoekers krijgt op je website. Je wilt tenslotte dat zoveel mogelijk bezoekers je website bekijken want je bouwt een website natuurlijk niet voor niets. Vandaar dat we het er even over gaan hebben wat je het beste kunt doen voor extra bezoekers.

Content van je website
Je hebt het waarschijnlijk al enkele keren gelezen of gehoord van andere webmasters maar ook ik ga het herhalen, zorg voor veel bruikbare en interessante content. Iemand die op Google gaat zoeken naar bepaalde woorden moet uiteindelijk op jouw website terechtkomen. De enige beste manier is dus om te zorgen dat je veel goede content hebt over het onderwerp van je website. Als je een website hebt met een beperkt onderwerp, probeer dan om het onderwerp van je website een stuk te verbreden. Door het onderwerp te verbreden kun je wellicht extra pagina's aanmaken en dan hebben bezoekers het ook niet direct gezien op je website.

Voorbeeld:
Stel je hebt een website waar je spelletjes op hebt staan zodat bezoekers een spel kunnen spelen. De enige echte interessante pagina's voor bezoekers zullen dan de pagina's zijn waar ze het spel op kunnen spelen. Maar als je dieper nadenkt op wat je allemaal nog meer kunt doen met je website, dan bedenk je misschien dat ook webmasters spelletjes kunnen spelen op je website. En dan kom je bij het idee dat je misschien wel iets speciaals voor webmasters aan kunt bieden. Je kunt bijvoorbeeld een code op een website plaatsen die webmasters kunnen overzetten op hun eigen website zodat jouw spelletjes ook daar gespeeld kunnen worden. Uiteraard kun je dan een stukje reclame erbij plaatsen zodat je er wat aan hebt.
Als je een spelletjes website hebt dan heb je dus duidelijk interesses in spelletjes. Misschien is het dan ook iets om zo nu en dan een blog van een bepaald spel op de website erbij te zetten. Door elke pagina die je extra op de website zet met interessante content kunnen er namelijk nog meer extra bezoekers je website bezoeken.

Maak de website overzichtelijk
Er is niets zo vervelend als het bezoeken van een website waar je informatie vandaan denkt te kunnen halen maar je kan het niet vinden omdat de website geen logische structuur heeft. Probeer daarom zelf ook eens na te denken wat de meest logische structuur voor jouw website zal zijn om bezoekers duidelijk te laten weten waar ze wat kunnen vinden. Bezoekers die snel hun informatie op de website kunnen vinden klikken namelijk ook vaker door naar andere gerelateerde pagina's op je website.
Het is ook aan te raden om een breadcrumb op de website te plaatsen. Daardoor kunnen bezoekers makkelijk terug naar een aantal voorliggende pagina's navigeren.

Nieuwsbrieven
Door nieuwsbrieven te versturen houdt je de bezoekers up-to-date over de laatste dingen op je website. Je kunt de laatste nieuwsberichten in de nieuwsbrief zetten, misschien heb je downloads beschikbaar waar mensen nog niets van af weten, dan kun je deze er ook in zetten. Uiteraard kun je erin zetten wat je wilt maar zorg ervoor dat je denkt vanuit je bezoekers. Wat zou jij willen lezen in de nieuwsbrief? Als je daar over na gaat denken, kun je bepalen hoe je het beste je nieuwsbrief op kunt stellen. Het is wel belangrijk dat je de bezoekers die zich ingeschreven hebben voor de nieuwsbrief niet overspoeld met nieuwsbrieven. Je kunt het beste een bepaald schema aanhouden, bijvoorbeeld 1x per maand. Daarnaast dien je ervoor te zorgen dat er een link of iets dergelijks in de e-mail staat waar mensen die niet geïnteresseerd zijn zich weer kunnen uitschrijven.

Acties
Door actie(s) op de website te plaatsen weten bezoekers dat je website actief is (mochten ze het idee hebben van niet). Bovendien zijn wij mensen, en die zijn nou eenmaal gek op acties. Als je een actie op de website plaatst heb je ook een grotere kans dat bezoekers terugkeren naar de website om te kijken hoe het met de actie staat.

Zoekmachine optimalisatie
Voor verdere tips over zoekmachine optimalisatie verwijzen we je door naar het blok SEO in het menu.

Auteur: Pim vd Molen

Deel dit met andere
Facebook Twitter Stumble Email More